Необґрунтованість висновків та формальний підхід: Київтеплоенерго подало до суду на Держаудитслужбу через порушення під час проведення аудиту

Київським окружним адміністративним судом відкрито провадження у справі за позовом комунального підприємства «Київтеплоенерго» до Державної аудиторської служби України. Висновки аудиту діяльності КП є необґрунтованими, а в їх основі – не аналіз документації чи фактичної роботи, а суб’єктивні оцінки, що не підтверджені документально, зокрема, взяті з медіаджерел. Також Держаудитслужба свідомо позбавила Київтеплоенерго можливості надати фахові пояснення та коментарі, чим грубо порушила порядок проведення державного фінансового контролю.

Це відбувається на фоні постійних ворожих обстрілів енергетичних об’єктів та ризиків, в яких щодня доводиться працювати колективу Київтеплоенерго.

Висновки аудиту щодо діяльності підприємство отримало наприкінці минулого року. Необхідно зазначити, аудит, розпочатий у 2021 році, був призупинений Держаудитслужбою після запровадження в Україні воєнного стану та відтермінований до його скасування. Про це Держаудитслужба письмово поінформувала комунальне підприємство, мотивуючи рішення ризиком для життя і здоров’я свого персоналу, які мали працювати безпосередньо на енергооб’єктах під час війни.

Однак, напередодні щорічної оцінки діяльності аудиторів, без повідомлення про поновлення процедури перевірки, фахівці Держаудитслужби підготували та направили до Київтеплоенерго звіт про аудит, порушивши регламент перевірки.

Тим самим Держаудитслужба свідомо позбавила Київтеплоенерго можливості надати фахові коментарі з документальним підтвердженням. Крім того, аудитори склали акт ревізії підприємства, хоча ревізія є окремим видом перевірки, вимагає окремої процедури і проведена не була.

Для проведення перевірки Київтеплоенерго у повному обсязі надало аудиторам запитувану інформацію, доступ до документації, можливість працювати безпосередньо на енергооб’єктах. Однак ігнорування об’єктивних фактів та пояснень, призвело до того, що висновок аудиту є вкрай необґрунтованим, містить низку суб’єктивних та упереджених оцінок.

Наприклад, держаудитори звинувачують Київтеплоенерго в тому, що, отримавши в середині 2018 року в управління теплові мережі після Київенерго, підприємство не здійснило заміни усіх мереж. Загальна протяжність зазначених теплових мереж – понад 2,7 тис. км. Рівень аварійності на час передачі їх від Київенерго складала 80%. Саме Київтеплоенерго розпочало найбільш масштабну реконструкцію теплових мереж у безпрецедентних за останні десятиліття обсягах. За цей період здійснена модернізація (тобто заміна на кращі) понад 400 км мереж. Прокладались попередньо ізольовані трубопроводи європейського зразка. На це були спрямовані як кошти Програми соціально-економічного розвитку м. Києва, так і власні кошти підприємства в рамках виконання інвестиційних програм. Навіть в умовах війни у 2022 році, в тому числі за сприяння міжнародних партнерів, Київтеплоенерго замінило близько 50 км теплових мереж.

Крім того, теплоенергетичний комплекс Києва – один з найбільших у Європі. Плануючи його модернізацію, необхідно враховувати зональність міста й наявність інших комунікацій. Навіть при 100%-му фінансуванні одночасна заміна такого колосального обсягу мереж технічно неможлива, оскільки б паралізувала роботу міського транспорту, критичної та соціальної інфраструктури – лікарень, пологових будинків, дитячих садків тощо, залишила містян без комунальних послуг. Досвід інших європейських міст свідчить про те, що на виконання робіт такого масштабу треба щонайменше 10 років. Саме такий термін передбачений у плані стратегічного розвитку Києва, а потреба у коштах для цього – понад 70 млрд грн (розрахунок 2019 року).

Також аудитори Держаудитслужби вбачають порушення в тому, що Київтеплоенерго як комунальне підприємство відновлювало комунальні тепломережі коштом бюджету. Доводимо до відома державних аудиторів, що власником теплоенергетичного комплексу міста Києва є столична громада в особі Київської міської ради. Тобто, Держаудитслужба заперечує законодавчо закріплене право органу місцевого самоврядування Києва поліпшувати якість комунальних послуг та здійснювати реконструкцію власного майна. Саме фінансові інвестиції в модернізацію мереж та роботу Київтеплоенерго дозволили не підвищувати вартість послуг для киян, для яких застосовуються тарифи ще 2019 року. Хоча витрати підприємства зросли, зокрема на закупівлю природного газу, вартість якого збільшилась у кілька разів.

На сьогодні колектив Київтеплоенерго налічує понад 9 тисяч працівників, які щоденно забезпечують роботу потужного теплоенергетичного комплексу. Понад 300 працівників підприємства перебувають в ЗСУ та Теробороні. Працівники Держаудитслужби вважають, що виконуючи умови колективного договору та соціальні зобов’язання перед своїми працівниками, підприємство наносить собі збитки. Мова йде про виплати працівникам при виході на пенсію, при похованні, при народженні дитини тощо. Умови колективного договору – це спільна позиція колективу і цивілізована трудова практика. Невиконання умов договору – це порушення закону, а зміна його умов, тобто позбавлення соціальних гарантій для працівників неминуче спричинить звільнення робітників, яких і зараз катастрофічно не вистачає.

Враховуючи ігнорування усіх аргументів, що надало Київтеплоенерго, та порушення, об’єктивну та неупереджену перевірку Держаудитслужба перетворила на свідому спробу дискредитувати роботу багатотисячного колективу. Тому Київтеплоенерго відстоюватиме свої права у судовому порядку.

Друк